Voor wie is
zo’n remote systeembeheer van toepassing?
Bedrijven die aan de volgende criteria voldoen dienen dit
zeer zeker in overweging te
nemen:
Wat gebeurt er wanneer zo'n
contract is afgesloten?
Door dit contract worden er diensten verleend die in 3
onderdelen kunnen worden samengevat
nl.:
Regelmatige
werkzaamheden.
Conditie server:
48 weken per jaar wordt er een
logboek bijgehouden van de conditie van de server;
Is de opslagcapaciteit van
de harddisk nog groot genoeg?
Is er een duidelijke groei in data te
constateren? Zo ja, waar ligt dat dan aan?
Bij een plotselinge groei kan er
sprake zijn van een virus.
Zijn er vaak stroomstoringen? Dit kan duiden op
een kapotte of het ontbreken van een UPS-systeem. Het kan zijn dat er een nieuwe
stroomgroep gemaakt dient te worden omdat bijvoorbeeld machines die veel stroom
vragen zoals o.a. verf-schudmachines, wasmachines, draaitafels, op dezelfde
stroomgroep opereren . Het kan ook dat deze apparaten door de buren worden
gebruikt of omdat de stroomgoed waarop de server aangesloten staat gewoonweg
niet goed is aangelegd.
Werkt de aangelegde harddisk-spiegeling naar
behoren?
Back-up:
48 weken per jaar wordt de back-up nagekeken of deze
met regelmaat gelukt is.
Na een storing of persoonlijke aanvraag wordt met
behulp van een back-up, bestanden teruggezet.
Is de opslagcapaciteit van de
back-up nog groot genoeg? Indien deze binnen de perken vergroot dient te worden
dan gebeurd dit ook onder dit contract (alléén bij back-up via harddisks).
Eventueel wordt een aanmaken van een archief geadviseerd.
Tevens wordt de
back-up indeling op toepasbaarheid gecontroleerd en zo ook de indeling
(hiërarchie) van de server schijven. Dit kan namelijk veranderen door middel van
de aanschaf van een nieuw software pakket. Eventueel wordt dit schema aangepast.
Daarna wordt deze voor de gehele week geprogrammeerd.
Netwerk:
48
weken per jaar wordt er gekeken naar de belasting van het netwerk. Het
informatieverkeer kan te druk zijn door bijvoorbeeld spyware of doordat iemand
teveel internet. Dit wordt dan ook uitgezocht en
verholpen.
Niet-regelmatige werkzaamheden doch veel
voorkomend.
Antivirus:
Er wordt na een virusbekendmaking of na
een waarschuwing van de komst van een virus bij de eerst volgende remote
systeembeheer, nagekeken of deze op het netwerk reeds aanwezig is. Is dit niet
het geval dan wordt er alles aangedaan om dit te voorkomen. Dit gebeurt veelal
met de fabrikant van het anti-virus software programma.
Storingen
oplossen:
Bij storingen op locatie worden er geen voorrijkosten in rekening
gebracht. Ook niet voor eventuele werkstations of notebooks. Soms wordt dit
zelfs niet in rekening gebracht bij privé-computers.
Na een melding van een
storing wordt er binnen 8 werkuren op de storing gereageerd. Of op locatie of
via de telefoon, met behulp van e-mail, remote systeembeheerprogramma of een
combinatie daarvan.
Bijkomende diensten:
Eventuele goodwill diensten
(advies, reparatie, storingonderzoek) worden naar eigen beoordeling gratis
vervuld.
Niet veel voorkomende
werkzaamheden.
Schadebeperking als gevolg van een
calamiteit:
Als gevolg van een calamiteit zoals inbraak (fysiek of d.m.v.
een virus), vandalisme of stroomstoring de server nog wel intact is maar niet
meer functioneert dan wordt deze binnen 48 uur weer operationeel gemaakt, mits
er een back-up aanwezig is. Dit geldt niet voor werkstations, notebooks of privé
computers.
Als gevolg van een calamiteit zoals inbraak (fysiek of d.m.v.
een virus), vandalisme of stroomstoring de server niet intact is dan wordt er
met behulp van een noodserver het netwerk binnen 48 uur weer operationeel
gemaakt, mits er een back-up aanwezig is.
Als gevolg van een calamiteit
zoals inbraak (fysiek of d.m.v. een virus), vandalisme of stroomstoring data van
de server niet te lezen is dan wordt er getracht met behulp van speciale
software deze data te herstellen.
- Een netwerk hebben waarin minimaal één fileserver,
printserver(s) en een back-up systeem zijn geplaatst.
- Geen netwerkbeheerder
(parttime of fulltime) in loondienst of via een ander contract hebben.
- De
continuïteit van data verwerking van zeer groot belang vinden.
- Personeel
hebben waarvan de kennis van automatisering niet hoger reikt dan bekende
programma’s zoals word, excel,
powerpoint, internet explorer.
-
Personeel hebben die veel gebruik maakt van internet en e-mail
faciliteiten.
- Na een computerstoring personeel heeft die niet meer verder
kunnen werken of geen andere werkzaamheden kunnen
verrichten.
- Een snelle response (hulp) hoog achten.
- Geen of weinig
discipline hebben in het nakijken van back-up systemen.
- Het prettig vinden
dat er wordt meegedacht over het automatiseringsvraagstuk binnen hun
organisatie.
- Regelmatige werkzaamheden
- Niet regelmatige
werkzaamheden doch veel voorkomend
- Niet veel voorkomende
werkzaamheden